lördag 7 april 2012

Motivationsorientering

Har fr o m förra veckan tisdag riktat mig in på att plugga för att komma in på pedagogiska till hösten. Inträdesprovet är gemensamt och heter VAKAVA (=seriös, allvarlig). Så på mitt seriösa sätt så inställer jag mig med gravallvar till läsandet.


Hemmakontor och assistenterna

Tar lite efter Odd Me som berättade om sitt kontor för en tid sen. Det som utgör mitt kontor är två fåtöljer ställda bredvid varann. Vanligtvis upptas den ena av Malla och den andra av Antonio, men eftersom jag nu stadigt ockuperat en, får de två samsas.



Blixt, det är grejor det!


Annat som måste finnas till hands: oraklet, lite nötter att mumsa på medan läsningen (jag drar en refräng om vegetabiliska fetter och kolhydrater för hjärnan el. dyl.), filt, sjal eller kofta (som Cortinan) för att vara bekväm (fast studier lär peka på att man studerar bättre om man har lite kallt? nej tack för mig). Stickbestyret pausar jag med.


A Handsome Triangle enligt Jane Sowerby


I inträdesmaterialet ingår, förutom påfrestande artiklar om hjärnforskningens inadekvata förklaringar för hur folk beter och tafatta bevis på varför bildning och fostran behövs, en artikel om studiemotivation och inlärningsorienteringar. Skillnader påpekas t. ex. mellan ytlig och djup inlärningsmotivation. Om man är ytlig prestationsorienterad så vill man plocka poäng, är man djupinlärningsorieterad så vill man lära sig stoffet på bästa sätt. Den statistiska delen är svår för jag har inte statistikvokabulär så jag måste nog gå och läsa in mig på statistikens grunder. Kursen som jag gick i... 2006? EH!

Det åsido, att jag tycker det är vanskligt att påpeka att studerande som satsar på att plocka studiepoäng och vitsord presterar ytligt istället för att vilja lära sig saker... Det tjänar ju ingenting till att kunna allt på djupet om man inte får studieprestationerna! Tyvärr är man illa tvungen att plocka poäng där man kan, jämt! Om man inte presterar får man sparken från studierna.

Nu blev jag lite sur.

Så, till nånting gladare: Jag kör med belöningsorienterad studieteknik.

Skulle gärna belöna mig med något som detta!
Unna den flitiga plugghästen...



Odd Molly -tunika, bilder från Linolin: Second Hand




Kjol, Ewa i Walla, nr 31:11; Bilder från Linolin: Second Hand


Tills jag har råd med nånting alls så får jag nöja mig med att titta på My Little Pony: Friendship is Magic. Det är Mimi som fått mig helt fast, sen vi tittade på ett avsnitt förra helgen. Nu har jag börjat från början på säsong 1 och tillåter mig ett avsnitt per avklarat kapitel läsning! Jättebra idé tycker jag. Motivationer ligger på topp.

Tack Mimi!

Inga kommentarer: