söndag 8 april 2012

Shallow is the new ...projekt

Ska berätta om mitt nya projekt. Sjalen jag just fick färdig, Half-square in Trinity Stitch (jag tror jag ska kalla den för Trinitysjalen för enkelhets skull) stickade jag enligt mönster ur boken Victorian Lace Today av Jane Sowerby. Har som ett nyårslöfte åt mig själv bestämt mig för att bena av stickmönstren i den underbara boken: för övningens skull, och för att lära mig läsa mönster, och öva mig i att följa regler och order... (Follow directions som det skulle heta, när jag tänker på samma språk som jag läser boken. En ovana jag haft sen jag lärde mig läsa, låtsas samtala med böcker.)



Ny KnitPro-kabel 120 cm, stickor, Gjestal Bris-garnet, och Das Mönsterbok


I måndags (gamla bilder på kommande alltså!) gick jag in till Anjalin med hoppfullt sinne. (Susu som driver butiken bloggar här: http://anjalin.vuodatus.net/).


Skapargläde sen 1926! Och Kahlon från måndags.



Jag rotade i slumplådorna men Brisen var slut.




Hur vackra kan inte nystan vara!



Men även det vackra priset har sin förklaring...


Så den gången blev jag tomhänt på garnfronten - lika gärna det, för jag svämmar över med garn jag måste avverka först - med Jane Sowerby som hjälp så klart!

Men KnitPro-stickorna och kabeln är jag riktigt nöjd med! Har kanske lite storhetsvansinne just nu vad gäller stickprojekt....


Kanske nästa projekt blir att lära mig virka i lin

Det här är ett tajmat inlägg som kommer upp under påskhelgen när jag tar ledigt. Glad påsk åt allihop!

1 kommentar:

Unknown sa...

Har inte tålamod att sticka. Beundrar folk som kan handarbeta men jag är nog lite för otålig helt enkelt......
Trevligt att du hittat in till mig:)